Środa, 7 grudnia 2022

Ile wody powinieneś pić? Rola wody w organizmie

24 listopada 2021

0

Dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia niezwykle ważne jest codzienne dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów. Ile wody powinniśmy pić i dlaczego jest to tak ważne? Jak możemy zapewnić sobie dostęp do czystej wody przez cały czas, w pracy, szkole i w domu? Na te i inne pytania odpowiemy w tym artykule.

Woda jest niezbędna do życia. Woda jest niezbędnym elementem wszystkich procesów zachodzących w organizmie człowieka. Niedobór lub zła jakość wody może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Ile wody należy pić każdego dnia, aby zachować zdrowy organizm i dobre zdrowie? Jak mogę obliczyć, ile wody powinienem pić? Dlaczego woda jest ważna? W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o najważniejszym związku chemicznym we wszechświecie.

Struktura cząsteczki wody. Ile wody powinieneś pić? Rola wody w organizmie

Woda jest najbardziej znaczącym i najciekawszym związkiem chemicznym na Ziemi. Może pokrywać aż 70% powierzchni naszej planety i jest głównym składnikiem naszych ciał. Bierze udział w prawie wszystkich procesach zachodzących na Ziemi, od fotosyntezy po wietrzenie skał. Woda jest również interesująca pod względem chemicznym, ponieważ jest jedynym związkiem, który może występować w trzech stanach skupienia:

  • ciekłym (woda),
  • lód (lub lód)
  • i gaz (para wodna).

Jest to szczególnie interesujące, jeśli weźmiemy pod uwagę, że H2O, czyli cząsteczka wody, ma bardzo prostą budowę. Składa się z jednego atomu tlenu i dwóch atomów węglowodoru połączonych wiązaniami kowalencyjnymi. Bez niej życie na Ziemi nie byłoby możliwe.

Ciekawostki. Fenomenem wody jest zjawisko "punktu potrójnego". Jest to punkt, w którym woda może występować we wszystkich trzech stanach skupienia jednocześnie. Zjawisko to można zaobserwować w temperaturach 273,16 K, 611,73 Pa lub w stanie równowagi termodynamicznej wody. Zjawisko to jest trudne do uchwycenia na zwykłych fotografiach, dlatego w sieci można znaleźć filmy wideo.

Rola wody w organizmie

Większa część ludzkiego ciała składa się z wody. Jej dokładna ilość zależy od płci i wieku. U osób dorosłych jest to około 60-75% (u kobiet nawet 55%). Ciało noworodka składa się aż w 80% z wody. Skąd bierze się tak duża ilość wody? Woda występuje w każdym z naszych ciał w różnych postaciach. Jest jednak w nich nierównomiernie rozmieszczona. Patrz tabela 1 poniżej. Ponad połowa wody w naszych komórkach jest przechowywana w magazynach wewnątrzkomórkowych. Następnie może być mieszaniną wielu substancji, zarówno nieorganicznych jak i organicznych.

Woda jest często nazywana "życiodajnym płynem" nie bez powodu. Bierze ona udział we wszystkich procesach zachodzących w organizmie człowieka:

  • Odgrywa ważną rolę w procesie trawienia.
  • Reguluje temperaturę ciała.
  • Jest dobra dla nerek.
  • buduje przestrzeń stawową,
  • Nawilża skórę, błony śluzowe i gałki oczne
  • Odpowiada za funkcjonowanie mózgu i neuroprzekaźników.

Choć lista ta nie jest wyczerpująca, wyraźnie pokazuje, jak istotna jest ona dla zachowania dobrego zdrowia. Niedobór wody na poziomie 5-10% może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Utrata 20% może spowodować śmierć.

Człowiek może przeżyć ponad miesiąc bez jedzenia. Bez wody jest to tylko kilka dni.

Oznaki i objawy odwodnienia

Przeciętny organizm ludzki traci od 2 do 3 litrów wody każdego dnia. W ciągu 20 dni organizm jest w stanie wymienić całą wodę. Dzieje się to na wiele sposobów. Woda "ucieka" z naszego ciała poprzez pot, kał i mocz, a także nasz oddech. Najlepiej jest pić wodę regularnie, w małych ilościach, w ciągu dnia. Ważne jest, aby nie odczuwać pragnienia, ponieważ jest to pierwsza oznaka odwodnienia i może oznaczać utratę około 1-2% wody z organizmu. Mimo, że wydaje się to mało istotne, ilość ta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Nawet niewielki niedobór płynów może prowadzić do obniżenia odporności na różne choroby. Właściwości błon śluzowych, które ulegają wysuszeniu mogą spowodować, że tracą one swoje właściwości ochronne i przestają nas chronić przed bakteriami i wirusami.

Niedobór wody na poziomie 2-3% powoduje zagęszczanie krwi, a co za tym idzie, pogorszenie ukrwienia mózgu. Ten etap odwodnienia powoduje problemy z koncentracją, zmęczenie i utratę apetytu. Mogą również wystąpić bóle głowy lub światłowstręt. Łagodne odwodnienie może wynosić nawet do 5%, średnie do 10%, a ciężkie do 15%. Nawet łagodne odwodnienie może powodować halucynacje, upośledzenie lub całkowitą utratę przytomności, a ciężkie przypadki mogą prowadzić do śmierci.

Ile wody powinieneś pić każdego dnia?

Organizm powinien zastąpić wodę utraconą przez przyjmowanie płynów w ciągu dnia. Ale ile dokładnie? To pytanie jest zależne od wielu czynników. 2,5 l to zalecane dzienne spożycie dla osoby dorosłej. Woda (około 1 litr), jest wchłaniana z pożywieniem, głównie z owocami i warzywami.

Pozostałą część należy spożywać bezpośrednio, najlepiej w postaci świeżych soków i wody, bez słodzonych napojów. Ilość płynów, jaką musimy wypić każdego dnia, będzie zależała od naszego wieku, płci i aktywności fizycznej. Można to oszacować na wiele sposobów. Oto dwa z najczęściej stosowanych.

Metoda uwzględniająca masę ciała. Na każdy kilogram masy ciała należy wypić 30 ml wody. Osoba o wadze 65 kg powinna wypijać 1,9 litra dziennie (65 kg x 30 ml = 1950ml).
Metoda ta uwzględnia kalorie w diecie. Na każdy 1 kcal energii, należy wypić 1 ml wody. Na przykład, 2000 kcal odpowiada 2 litrom wody na osobę (2000 kcal *1ml = 2000ml). [5]
Możemy jednak uniknąć powyższych obliczeń, a zamiast tego posłużyć się zapotrzebowaniem na wodę Instytutu Żywności i Żywienia w celach referencyjnych:

Czy woda z kranu jest bezpieczna do picia?

Zakłady wodociągowe najpierw uzdatniają wodę, zanim trafi ona do naszych domów. Musi ona spełniać określone normy prawne. Zanim napijemy się wody z kranu, należy wziąć pod uwagę wiele rzeczy.

Po pierwsze, wodociągi kontrolują jakość wody, a nie bezpośrednio u klientów. Podczas przesyłu wody może dojść do wtórnego zanieczyszczenia, w zależności od stanu instalacji. Dobrym pomysłem jest pobranie próbki z kranu i przesłanie jej do laboratorium w celu zbadania, czy jest ona szkodliwa.

Osobną kwestią są same normy. Rada Unii Europejskiej (CEU) i Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wydały zalecenia, ale przepisy regulujące jakość wody pitnej podlegają zmianom i różnią się w zależności od kraju. Przy określaniu dopuszczalnych stężeń różnych substancji brany jest pod uwagę nie tylko poziom zanieczyszczenia wody w danym regionie globu. Bierze się również pod uwagę możliwości techniczne i ekonomiczne danego kraju. W ciągu ostatnich 75 lat polskie przepisy były modyfikowane aż pięciokrotnie. Ostatnia z nich pochodzi aż z 1990 r. (Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Ochrony Konsumentów z dnia 4 maja 1990 r., Dz.U. Nr 35, poz. 205. Poniższa tabela przedstawia polskie normy w porównaniu z przepisami Unii Europejskiej.

Filtr podzlewozmywakowy to doskonały sposób na zmniejszenie ilości odpadów plastikowych w domu i uzyskanie wody prosto z kranu. Filtr ten zapewnia, że woda jest krystalicznie czysta i ma doskonały smak, jest wolna od zanieczyszczeń chemicznych i mechanicznych.

Woda butelkowana

Woda butelkowana Ile wody powinienem spożywać dziennie? Rola wody w organizmie

Wiele osób woli pić wodę butelkowaną, ponieważ obawiają się zanieczyszczeń znajdujących się w wodzie z kranu. Z wielu powodów nie jest to dobry pomysł.

Zdrowie. Warunki, w jakich przechowywana jest woda butelkowana, nie zawsze są idealne. Nawet po zakupie zdarza się, że butelka jest pozostawiana w nasłonecznionym miejscu. Wszystko to może powodować przenikanie do wody szkodliwych związków, takich jak BPA. Aby zachować czystość biologiczną wody, musimy ją wypić w ciągu kilku godzin od otwarcia butelki. Nie zawsze nam się to udaje, zwłaszcza w przypadku dużych butelek. Picie wody po pewnym czasie może prowadzić do gnicia i okazać się bardziej szkodliwe niż korzystne.
Plastik. Plastik jest niezwykle szkodliwy dla środowiska. Ze względu na ograniczone możliwości przetwarzania, recykling butelki na wodę nie jest możliwy. Plastik traci swoje właściwości z każdą obróbką i w końcu staje się nierecyklingowalny. To może zająć plastiku od kilkuset lat do nawet 1000 lat do rozkładu, jeśli jest on pozostawiony na wysypisku śmieci. Nie ulega on biodegradacji i rozpada się na mikroplastik, który jest szkodliwy zarówno dla nas, jak i dla środowiska.
Finanse. Nawet jeśli koszty wody są stosunkowo niskie, można wydać od 500 do 900 zł rocznie na wodę. Do tego należy doliczyć czas potrzebny na transport i zakupy butelek z wodą. Woda z kranu jest wygodniejsza i bardziej ekonomiczna. Będzie ona bardziej zdatna do picia niż woda w butelkach, jeśli zostanie uzdatniona za pomocą filtra, dzbanka i/lub mineralizatora.

Oczyszczanie wody w domu, szkole i pracy

Filtry osmotyczne są przydatne wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba stałego zaopatrzenia w wodę. Filtry te usuwają wszystkie zanieczyszczenia i wzbogacają wodę w cenne minerały (w opcji z mineralizatorem). Filtry węglowe, sedymentacyjne i inne są tańszą alternatywą dla odwróconej osmozy. Na rynku jest wiele oczyszczaczy wody i każdy znajdzie rozwiązanie dla siebie.

Filtr można podłączyć do kranu kuchennego w domu. Warto zakupić dystrybutor lub poidełko z filtrem do wody, jeśli chcemy zapewnić czystą wodę dla szkoły, przedszkola czy firmy.

Fontanna lub poidełko to proste rozwiązania, które doskonale sprawdzają się w placówkach oświatowych. Pozwalają one na picie wody bez użycia kubka. Wersje wiszące nadają się również dla osób niepełnosprawnych.

Dystrybutor wody to dobre rozwiązanie dla firmy, biura, czy urzędu. Może on dostarczać wodę w kilku różnych postaciach: schłodzoną, gorącą, w temperaturze pokojowej lub gazowaną. Niektóre modele zawierają dozownik do kubków. Na rynku dostępne są zarówno urządzenia wolnostojące, jak i nablatowe. Borg&Overstrom jest wiodącą marką na tym rynku. Oferuje ona bezbutlowe dystrybutory, które pobierają wodę z wodociągów.

Podsumowanie

Spożywanie odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia jest niezwykle istotne dla zachowania dobrego zdrowia. Woda jest podstawą funkcjonowania organizmu. Bierze udział we wszystkich procesach zachodzących w organizmie. Istnieją wytyczne, które zalecają, ile wody dziennie powinien wypijać dorosły człowiek (średnio 1,5-2 L dla osoby dorosłej), ale do tego problemu musimy podejść indywidualnie, biorąc pod uwagę stan zdrowia, aktywność fizyczną i warunki zewnętrzne. Niedobór wody może prowadzić nie tylko do pogorszenia stanu zdrowia i samopoczucia, ale także do śmierci w krótkim czasie. Dostęp do czystej, świeżej wody pitnej jest niezbędny. Filtr osmotyczny, lub inny oczyszczacz wody, jest lepszym rozwiązaniem niż woda butelkowana ze względów zdrowotnych, środowiskowych i finansowych. Filtry mogą być połączone z pojemnikiem do pojenia, fontanną lub dystrybutorem w biurach, instytucjach edukacyjnych i firmach.

 

Komentarze (0)

Zostaw komentarz